Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Piękny uśmiech to nie tylko zdrowe zęby, ale także zdrowe dziąsła

Periodontologia to dziedzina stomatologii zajmująca się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej.

Piękny uśmiech to nie tylko zdrowe zęby, ale także zdrowe dziąsła. Wiele osób cierpi z powodu periodontopatii, czyli chorób tkanek przyzębia. Przewlekłe stany zapalne dziąseł doprowadzają do tzw. recesji dziąseł (zaniku dziąseł), a w  konsekwencji do odsłonięcia korzeni zębów, ich rozchwiania i utraty – takie skutki niesie za sobą parodontoza, czyli najczęstsza choroba przyzębia.
W początkowym stadium parodontoza objawia się stanem zapalnym dziąseł spowodowanym płytką bakteryjną i kamieniem nazębnym. Dziąsła są wówczas opuchnięte i mogą krwawić nawet przy delikatnym szczotkowaniu, stanom tym często towarzyszy nieprzyjemny zapach z ust. Objawy te są bardzo często bagatelizowane i pacjenci zgłaszają się do lekarza dopiero, gdy pozornie zdrowy ząb rusza się i boli. Wtedy jest już za późno.

Bezpośrednią przyczyną periodontopatii, czyli chorób przyzębia jest niezauważalna błona przylegająca do zęba nazywana płytką nazębną. Bakterie płytki produkują toksyny, organizm się broni przed nimi-dochodzi do rozwoju zapalenia, którego skutkiem jest powolne niszczenie tkanek wokół zęba. Dochodzi do stopniowej utraty kości i dziąsła.
Jeżeli  codziennie,  poprzez szczotkowanie i używanie nitki do zębów, nie usuniemy całkowicie płytki - tworzy się kamień nazębny. Kamień,  który utworzył się powyżej dziąseł jest widoczny- są to brązowe lub czarne złogi wokół szyjek zębów. Największe jednak zniszczenie powoduje ukryty – kamień poddziąsłowy,  który może być usunięty jedynie podczas zabiegu profesjonalnej higieny w gabinecie.

LECZENIE

Jeśli leczenie parodontozy rozpocznie się we wczesnym etapie rozwoju choroby, wówczas wystarczy profesjonalny zabieg higieniczny, polegający na oczyszczeniu powierzchni zębów z kamienia  i płytki bakteryjnej.

W przypadkach zaawansowanego stadium choroby konieczna jest interwencja chirurgiczna. Wówczas oprócz oczyszczania powierzchni korzenia z płytki bakteryjnej i kamienia, wykonuje się także korekty uszkodzonego dziąsła i kości poprzez zastosowanie materiałów do regeneracji utraconych tkanek, takich jak Emdogain, Bio-Oss, Bio-Gide.
Choroba przyzębia wymaga leczenia i stałych wizyt kontrolnych. Pacjentom oferujemy program regularnych wizyt kontrolnych, obejmujący kontrolę stanu przyzębia - monitorujemy, przypominamy, dbamy – co pozwala na utrzymanie uzyskanych efektów leczenia i zapobiega ponownemu zaostrzeniu chorób przyzębia.